Сьогодні в нашій рубриці ми поговоримо про програмування для наймолодших. І більше про це нам розповість учитель інформатики Глухівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 6 Глухівської міської ради Сумської області – Муковоз Ольга Григорівна. Було б несправедливо не зазначити, що це одна з небагатьох вчителів інформатики, яка не боїться новизни, креативу та інноваційності на своїх уроках, а тому її учні з нетерпінням чекають на уроки інформатики!

131220191

Сьогодні в нашій рубриці ми поговоримо про програмування для наймолодших. І більше про це нам розповість учитель інформатики Глухівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 6 Глухівської міської ради Сумської області – Муковоз Ольга Григорівна. Було б несправедливо не зазначити, що це одна з небагатьох вчителів інформатики, яка не боїться новизни, креативу та інноваційності на своїх уроках, а тому її учні з нетерпінням чекають на уроки інформатики!

І сьогодні Ольга Григорівна розповість про те, з допомогою чого її уроки інформатики стають «живими» і цікавими.

Тож Ольга Григорівна, розкрийте нам, будь ласка, таємницю: навчання основам програмування дітей в 6 років – міф чи реальність?

Для того, щоб досягти успіхів у будь-якій справі ми починаємо з найпростішого. Точно так і програмування. Для дітей усе починається з ознайомлення з поняттями: виконавець, команда, алгоритм. І все це можна почати з 6 років.

Слово «програмування» зараз вже не є новиною і кожен дорослий, хто працює в цій сфері знає, на скільки це прибуткова і цікава сфера, звісно якщо вам це подобається. А як щодо дітей? Чи можна навчати програмуванню дітей вже з перших класів? І чи так страшно це насправді, окрім того, як це звучить це слово?

Сучасний світ стрімко змінюється, рухається у сторону інформаційних технологій. І на сьогодні програмування - це обов’язкова навичка, якої вимагає суспільство. Чим швидше батьки зрозуміють, що ІТ важливе для майбутнього їхньої дитини, тим більше шансів у неї досягти успіху в будь-якій справі. Звичайно, не всі стануть програмістами, але як казав Стів Джобс: «Кожен повинен вчитися програмуванню, тому що це навчить його думати».

Я знаю, що нещодавно у вас зявилася нова гра, яку ви використовуєте для навчання на уроках інформатики. Розкажіть, будь ласка, детальніше: що це за гра?
Так. Нещодавно мій знайомий порадив мені гру, яка тільки зявилася в Україні. І як завжди, я вирішила ризикнути і спробувати щось новеньке на уроках. І не пошкодувала про свій вибір. Я викладаю інформатику у 2-4 класах, і під час ознайомлення з алгоритмами постає питання: «Як на мові, зрозумілій дитині, пояснити матеріал?» Ефективним засобом є використання завдань з виконавцями, які працюють у певному середовищі. Гра “Scottie Go” – це цікава історія про пригоди інопланетянина Scottie, розроблена для дітей віком від 6 до 12 років, складається з 90 логічних історій. За допомогою картонних фішок та інтерактивного мобільного додатка, що призводять Скотті та інших персонажів у рух, діти в ігровій формі знайомляться з ключовими концепціями програмування. Унікальний інтерфейс робить гру зручною для дітей і, крім того, дозволяє учням працювати в командах. Кращої гри для ознайомлення дітей з алгоритмами і не придумаєш)

Інформатика - це досить непростий предмет, де потрібно не тільки уважно слухати, а я й запамятовувати почуте. Чи можна сказати, що з допомогою гри Скотті Гоу Еду діти краще і швидше засвоюють інформацію на уроці? І що навчання в форматі гри - полегшує процес засвоєння?

В. О. Сухомлинський писав: « Гра – це іскра, що засвічує вогник допитливості.» У дитячі роки гра є основним видом діяльності людини. У процесі гри в учнів виробляється звичка зосереджуватися, самостійно думати, розвивати увагу. Захопившись грою, діти не помічають, що навчаються, до активної діяльності залучаються навіть найпасивніші учні.
Навчальні ігри створюють умови для залучення дітей до безпосередньої участі в освітньому процесі, самостійного пошуку шляхів і засобів розв’язання проблем, що виникають під час здобуття ними освіти, а отже і полегшують сам процес навчання, роблять його цікавим і захопливим.

 На скільки мені відомо, як і в кожному шкільному предметі є різні розділи. В яких розділах інформатики можна застосовувати дану гру, щоб зробити навчальний процес цікавішим для дітей і легшим для вчителя?

Навчальна програма з інформатики для 2-4 класів загальноосвітніх навчальних закладів передбачає вивчення таких розділів: команди та виконавці (2 кл.), алгоритми і виконавці (3кл.), алгоритми з розгалуженням і повторенням (4 кл.). Звісно, що під час проведення уроків даних розділів гра «Scotie Go» є інтерактивним, новим та цікавим засобом у роботі вчителя.

Як і в кожній грі, в Скотті Гоу Еду мабуть теж є різні рівні по складності? Скільки всього таких рівнів має Скотті Гоу Еду і скільки ви встигаєте пройти з дітьми за час продовжуваністю в один урок?

Навчальна гра складається з 10 рівнів, які передбачають завдання різної складності. Усього – 90 завдань, де діти, використовуючи фішки-команди, допомагають Скотті. Звичайно, діти 2-4 класів не можуть виконати найскладніші завдання, тому вчитель підбирає посильні для них. Так як учитель дотримується певної структури уроку(час на практичну роботу 15-20 хвилин) реально можна виконати 2-4 завдання, усе це залежить від виду завдання (наприклад, лінійний алгоритм, алгоритм «з повторенням», логічне слідування «якщо-то-інакше»).

Багато хто знає вже давно всім відому гру Скретч, і коли знайомиться зі Скотті Гоу Еду, запитує: «Це така ж гра?» Чи дійсно існує схожість між цими двома іграми?

Так. Схожість існує. Scratch та ScottieGo – це засоби для набуття початкових навичок алгоритмізації та програмування, зацікавлення дітей процесами. Вони вчать мислити швидко і чітко: діти розуміють, як влаштований світ, встановлюють логічний ланцюжок подій і можуть передбачити, що буде далі.

Те що ігри схожі, ми вже зрозуміли. Але які переваги все ж дає гра Скотті Гоу Еду при використанні її в навчанні?
«Scotti Go» також складається з готових команд, за допомогою яких діти складають програму, але перед учнями уже є завдання, яке є в мобільному додатку. Кожен рівень передбачає ознайомлення з певною групою команд та їх покроковим застосуванням. Діти мають змогу разом працювати над складанням команд, але кожен може працювати зі своїм пристроєм і керувати своїм роботом Скотті.

Ви з таким захопленням розповідаєте про цю гру, що вже самому хочеться її придбати! А можете розповісти більш детально, чим саме вона зацікавила вас і ваших учнів?

Усі ми полюбляємо брати участь в акції чи лотереї та щось вигравати. Усі ми любимо комусь допомагати, отримувати подяку. А дітям подобається це ще більше! Гра «Scottie Go» пропонує дитині виконати завдання різного рівня складності та допомогти інопланетянину Скотті відшукати всі частинки корабля і повернутися на рідну планету. За кожне завдання Скотті пропонує винагороду! Як Ви думаєте, дітям приємно отримувати винагороду?)

Думаю, що будь кому приємно отримати винагороду за свою працю незалежно від віку) А як давно Ви працюєте вчителем інформатики і чи можете сказати, як змінюються методи навчання сучасних дітей?

Мій педагогічний стаж – 9 років, маю І кваліфікаційну категорію.
Сучасні діти це – покоління Z. Їх важко зацікавити простою роботою з книжкою чи зошитом. Молодші учні полюбляють гратися, і поняття «гейміфікація» нині актуальне для шкільної освіти. Діти покоління Z чимало часу проводять у соціальних мережах та месенджерах. Через це вони більше соціально взаємодіють між собою та потребують командної роботи.
Будьте для учнів наставником, а не контролером. Необхідно постійно вчитися та самовдосконалюватися, щоб осягнути інновації та розмовляти із дітьми однією мовою. Реформа української освіти прагне створити в школі середовище, яке б допомагало визнанню та розвитку талантів кожної дитини. І це щоденна робота кожного вчителя. І передусім робота над собою.

Отже, після розмови з Вами, тепер я з впевненістю можу сказати, що гра Скотті Гоу Еду підносить вивчення інформатики сучасними учнями на новий рівень, перетворює навчальний процес на розвагу, а головне - допомагає інколи складні алгоритми та функції перетворити на зрозумілі і прості задачі для виконання.

Так. Питання «Як навчати?» ставить перед собою кожен вчитель. Методика викладання і особисті якості вчителя-наставника значно впливають на підвищення зацікавленості предметом, що сприяє пошукам різноманітних форм і методів викладання інформатики. Саме гра «Scotti Go» і стала для мене зручним та цікавим засобом навчання учнів молодшої школи.

Ольга Григорівна , дякуємо Вам, що поділилися з нами такою цікавою і водночас корисною інформацією! Біжу купувати Скотті Гоу!) Адже я так зрозуміла, що в неї грають не лише на уроках, а й вдома) Може ще хтось зацікавився такою новинкою? Для бажаючих хочу зауважити, що гру можна придбати навіть на Розетці) а щоб побачити, як її використовують в різних країнах, в Facebook достатньо ввести в пошуку Хештег #Scottiego! Гарного перегляду!)